1959. március 18-án született Párizsban. Könnyűbúvár-oktató szülők gyermekeként egész életét a tengeren, mediterrán környezetben töltötte. Tengerész-biológus szeretett volna lenni, aki a delfinekre specializálódik. Tizenhét évesen olyan baleset érte, melynek következményeként soha többé nem merülhet a víz alá.
Visszaköltözött Párizsba és a katonaság után három évig rendezőasszisztensként dolgozott. Első filmjét (Le Dernier Combat - Élethelálharc)1983-ban rendezte meg. (A fekete-fehérben forgatott baljós hangulatú némafilm a jövőben játszódik, a harmadik világháború után.) Besson második filmje, a Metró (Subway, 1985) egy különálló világot mutat be a párizsi földalatti sikátoraiban. Ez az akkoriban "klipszerű" újításokkal teletűzdelt film hamarosan a francia ifjúság kult-rendezőjévé avatta.
1988-ban harmadik filmjét, A nagy kékséget (Le Grand bleu) már angol nyelven forgatta, amivel minden kontinensen elsöprő sikert aratott. A film egyértelműen gyerekkori élményeinek feldolgozása. Főszereplője, Jacques Mayol (Jean-Marc Barr) az oxigénpalack nélküli merülés csúcstartója, akivel évekkel azelőtt személyesen is megismerkedett.
Besson igazi áttörést mégis 1999-ben a Nikitá-val ért el (Little Nikita). Akkori felesége, Anne Parillaud játszotta a főszerepet. A történet egy fiatal lányról szól, aki számkivetettként él, és megtagadja a társadalmi normákat.
Egy titkos szervezet megmenti a kivégzéstől és sorai közé állítja, hogy furcsa módon a társadalmat szolgálja. Amerikai változata is készült a filmnek, ami Bérgyilkosnőként (The Assasin) ismert. Besson találja meg a hangot leginkább a fiatalokkal és vágyaikkal. Sokan úgy tartják, ő teremtette meg a modern francia kultuszfilmet.
1994-ben elkészítette a Leon, a profit (Léon), Natalie Portmannel és Gary Oldmannel és Jean Renoval.
Aztán végképp bekövetkezik a nagy váltás: Az Ötödik elem (The Fifth Element) 1997-ben ismert amerikai színészek felvonultatásával készült el. A stáb tehát a régi, de a főszereplők már amerikaiak, ami egyfelől azt jelenti, hogy lényegesen könnyebben eljut a tengerentúlra. Milla Jovovich 1997-ben még nem befutott sztár, de Bruce Willis tulajdonképpen az amerikai akcióhős megtestesítője, s a nézők szemszögéből Az ötödik elem éppen annyira Willis filmje, mint Bessoné. Az sem tagadható, hogy a közönség körében sikereit elsősorban speciális effektjeinek, elképesztő, túlzó díszleteinek és jelmezeinek köszönheti, mely utóbbiakat a híres divattervező, Jean-Paul Gaultier alkotta.
A történet váza viszont jellegzetesen "amerikaias" A világot meg kell védelmezni a gonosztól, a hős versenyt fut az idővel, társa egy szépséges lány melynek segítségével a világ (melyet itt most New York képvisel) megmenekülhet.
Végül természetesen minden megoldódik, s a világ, immár ki tudja hányadszor, ismét megmenekül. A film óriási (megközelítoleg 90 millió dolláros) költségvetéssel készült. Ritka, hogy egy európai filmet az Egyesült Államokban is ilyen sikerrel vetítsenek, s hogy mind az európai, mind az amerikai közönség a szívébe zárja. Ennek az lehet az oka, hogy Besson felhasználja a hollywoodi akciófilmek legtipikusabb elemeit a történetben, s a cselekmény váza szinte teljesen hagyományos, viszont mellozi a hollywoodi filmekre jellemző hosszabbra nyúló érzelmes közjátékot, a ritmus ezáltal végig feszes. A Jeanne d'Arc - Az orléans-i szűzet (The Messenger: The Story of Joan of Arc) 1999-ben készítette. A film már „francia-amerikai” megjelöléssel került a mozikba. A film főszerepét feleségére, Milla Jovovichra osztotta.
Nem tudni pontosan, hogy miért, de a filmben ezután már csak producerként vett részt, s hamarosan bemutatták a Taxit (Taxi, Gérard Pires, 1998), mely az 1999-es év legsikeresebb európai vígjátéka lett. A filmet egyébként Gérard Pires rendezte. (A vígjátéknak mindig is erős hagyományai voltak Franciaországban.) Az első rész nagy sikere után egy évvel tehát elkészült a Taxi második epizódja (Taxi 2) a készítők nem tudtak semmi újat mondani, s csupán gazdasági szempontból döntöttek úgy, hogy elkészítik a második részt. Sikerük garantált volt, hiszen akinek tetszett az első, az nagy valószínűséggel megnézte a második részt is.
Ezután több mint merésznek mondható, hogy Bessonék belevágtak a sorozat harmadik epizódjába, ráadásul ugyanazzal a rendezővel, aki a második részt készítette. Gérard Krawczyk, akinek a Taxi 2 volt első rendezése, időközben elkészítette a Wasabi– mar, mint a mustár (Wasabi, Gérard Krawczyk, 2001) című meglehetősen alacsony színvonalú akciófilmet, mely szintén Besson produkciója és a forgatókönyvet is ő jegyzi.
Besson tehát láthatólag egyre kevésbé érzi szükségét annak, hogy valami egyedit vigyen a keze alól kikerülő alkotásokba, s ne csak a puszta szórakoztatásra helyezze a hangsúlyt. Másrészről, hűséges alkat. Eddig minden filmjéhez Eric Serra komponált kísérozenét, kedvenc színészei közül pedig Jean Reno az, aki leggyakrabban feltűnik az Amerikát megjárt, de mára önállósodott, saját stúdióval rendelkezo francia rendező filmjeiben.
Következtek A Yamakasi (Yamakasi, Ariel Zeitou, 2001), A sárkány csókja (Kiss of the Dragon, Jet Li, 2001), A szállító (The Transporter, Corey Yuen, 2002)
Legújabb filmje példamutatás a gyerekenek: A média által mindig is nagy gyerekként emlegetett, de hamarosan 48 éves Besson az elmúlt évek és a sok gyerek hatására megkomolyodott, a most bemutatott Arthur és a villangók című egészestés animációs filmjének bevallottan számos fontos üzenete van a gyerekeknek a környezetvédelemről, a rasszizmusról és az erkölcsről. Persze mindezt nagyon szórakoztatóan, színesen mondja el, ahogy ezt már a nálunk is megjelent Arthur könyvekben is tette, melyeket szintén Besson írt. A film főhőse Arthur, aki a család kertjében fantasztikus aprócska lényekre bukkan, akikkel fantasztikus kalandokban vesz részt.
Magánélet:
5 gyermeke született. Elsőként a Nikitát játszó Anne Parillaud-tól született Juliette nevű lánya. Második Shana nevű lányának édesanyja az Ötödik elemből ismert afrikai származású Maiwenn Le Besco, aki a filmben a kékborű dívát alakította. 1997 és 1999 között a modellbol lett színésznő, Milla Jovovich dobogtatta meg leginkább a szívét. Olyannyira, hogy e rövid idoszakban nem csupán két nagyszeru filmet készítettek együtt, hanem házastársként is boldogították egymást. Jelenlegi felesége, Virginie Silla és három közös gyermekkel dicsekedhetnek. Virginie szintén afrikai származású, így az ötéves Talia, a 3,5 éves Satine és a húszhónapos Mao mind gyönyörű tejcsokoládé színű babák. Virgine egyébként szintén a filmiparban dolgozik, idonként közösen Bessonnal, producerként.
Filmográfia:
Élethalálharc (1983) rendező, forgatókönyvíró Metró (1985) rendező, forgatókönyvíró, producer Kamikaze (1986) forgatókönyvíró, producer A nagy kékség (1988) rendező, író, forgatókönyvíró Nikita (1990) rendező, forgatókönyvíró Cézár-díj (1991) - Legjobb film jelölés Cézár-díj (1991) - Legjobb rendező jelölés Atlantisz (1991) rendező, operatőr, vágó Leon, a profi (1994) rendező, forgatókönyvíró Az ötödik elem (1997) rendező, író, forgatókönyvíró Taxi (1998) forgatókönyvíró, producer Jeanne d'Arc - Az Orléans-i szűz (1999) rendező, forgatókönyvíró Taxi 2. (2000) forgatókönyvíró, producer Yamakasi (2001) forgatókönyvíró, producer Wasabi - Mar, mint a mustár (2001) forgatókönyvíró, producer A sárkány csókja (2001) forgatókönyvíró, producer A szállító (2002) forgatókönyvíró, producer Blanche, a bosszúálló angyal (2002) producer (Les CĂ´telettes) (2003) producer Tulipános Fanfan (2003) forgatókönyvíró, producer Taxi 3 (2003) forgatókönyvíró, producer Ong-bak- A thai boksz harcosa (2003) producer Fék nélkül - Michel Vaillant (2003) forgatókönyvíró Bíbor folyók 2.: Az apokalipszis angyalai (2004) forgatókönyvíró Banlieue 13 - A bűnös negyed (2004) forgatókönyvíró, producer Amerikai taxi (2004) producer (Angel-A) (2005) rendező, forgatókönyvíró A szállító 2. (2005) forgatókönyvíró, producer A nyakörv (2005) forgatókönyvíró, producer Kubrick menet (2005) executive producer Szerelem és egyéb katasztrófák (2006) executive producer Las Bandidas (2006) forgatókönyvíró, producer Arthur és a villangók (2006) rendező, forgatókönyvíró, producer T4xi (2007) forgatókönyvíró, producer Hitman - A bérgyilkos (2007) producer Taken (2008) forgatókönyvíró, producer A szállító 3. (2008) forgatókönyvíró Arthur - Maltazár bosszúja (2009) rendező, forgatókönyvíró Adéle és a múmiák rejtélye (2010) rendező, forgatókönyvíró Arthur 3 - A világok harca (2010) rendező, forgatókönyvíró Colombiana (2011) forgatókönyvíró, producer A párizsi mumus (2011) producer Asszonyok kútja (2011) producer Elrabolva 2 - Taken 2 (2012) forgatókönyvíró, producer Vérmesék (The Family, 2013) rendező, producer, forgatókönyvíró Lucy (2014) rendező, producer, forgatókönyvíró Elrabolva 3 (Taken 3, 2015) producer, forgatókönyvíró
Ehhez a cikkhez: Luc Besson jelenleg nincsennek további képek.